Svar: Gylp i forbindelse med grød

14. november 2018

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære M

Tak for dit brev :)

Det er nogle fine overvejelser du har gjort dig - for når børn gylper efter grød, så er det altid en god idé at se på, hvor store mængder skemad man giver, og om mængden måske skal skrues lidt ned.. Det lyder dog ikke til at være tilfældet hos jer :)

Du skal naturligvis også sikre dig, at hans mave fungerer. Hvis din dreng har tendens til forstoppelse, og der således et "en prop" i tarmsystemet, så vil maden naturligt have svært ved at passere, og hans tendens til at gylpe være større. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at holde hans mave igang og sikrer dig, at han ikke lider af forstoppelse :)

Derudover så falder det mig lidt i øjnene, at du skriver "han er begyndt at gylpe betydeligt mere i timerne efter skemaden, når han er blevet ammet.." Betyder det, at du ofte ammer ham lige efter skemaden? I givet fald, vil det være rigtig godt, at du nu skaber afstand mellem skemad og mælk. Der må meget gerne gå 1-1.5 time fra han tilbydes skemad, og til han ammes og puttes, så der på den måde bliver tid til at fordøje skemaden bedre, og så han samtidig tilbydes brystet, før han skal sove.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at han lige nu har lidt sin egen rytme og trives med denne, og helt hvordan jeres dag er skruet sammen, kan jeg ikke helt gennemskue, men ud ...

Annonce

... fra det du tidligere har fortalt, så kunne en dagsrytme måske se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes evt. brystet igen, når dagen begynder og I står op.

Sover morgenlur, som varer ca. en time

Formiddag: Tilbydes lidt grød, max 1/2-3/4 dl. evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.

Ammes og puttes til dagens længste lur, hvor han ofte sover 3 timer

Frokost: Ammes, når han vågner af sin lange middagslur

Sen eftermiddag/tidlig aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos max 1/2-3/4 dl og vand af kop

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til dagens 3. lur, hvor han igen sover en times tid

Aften: Ammes og puttes til natten

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes x 1 efter behov...

Der er i denne plan indlagt mange amninger 7-8.. og det kan godt være, at det er for meget for din dreng - og han må gerne ammes mindre. Hvad hans behov er, afhænger lidt af hans rytme og hvor meget han sover, hvor lange lure osv. Det kan f.eks. være rigtig fint, hvis han tilbydes brystet 6 gange i døgnet og det kan i sig selv også være med til at hjælpe på hans gylp og evne til bedre at kapere maden. Så måske kan du ud fra min skitserede rytme se, hvilke amninger du evt. kan skære væk....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!